Babské řeči o převážení lednice aneb jak stěhovat lednici

Jen pro informaci: Při převozu se nic v systému (již) nepomíchá, neboť je to tam pomíchané vždy a stále, ale pokaždé v jiném poměru. V kompresorovém systemu jsou jen dvě hmoty (chcete-li, tak látky), a to chladivo a lubrifikant. Lubrifikant je název pro mazadlo, které vypadá jako olej, ale není to olej. V dnešní době se pro malé chlazení (domácí) používá chladivo mezinár. ozn. R 600a, je to izobutan. Používá se teď stále častěji, vlastně výhradně, protože jako jeden z uhlovodíků je „z tohoto světa“, kdežto chladivo R 134a je umělina, tetrafluorethan, který sice nepoškozuje ochranný ozon, ale má skleníkový efekt 1400x větší, než CO2.

Chladivo se musí s lubrifikantem lehce mísit nejlépe v jakémkoliv poměru, a to proto, aby chladivo bylo schopno vracet, „splachovat“ lubrifikant z výparníku zpět do kompresoru, neboť se ještě nikomu nepodařilo vyrobit mazaný (olejový) kompresor tak, aby nevyhazoval olej výtlakem. Tato schopnost vzájemného směšování ale může být i někdy nežádoucí, a to tehdy, když chladicí zařízení dlouho stojí, chladivo se absorbuje do oleje (budeme říkat olej, i když to olej není), a při spuštění (zapnutí) se chladivo z oleje snaží dostat pryč (protože se v klikové skříni sníží chodem kompresoru tlak) a olej vzpění a mazání kompresoru po krátkou chvíli nemusí být stoprocentní. Tato situace se ale nezlepší, když např. po převozu bude chladnička v klidu 0 – 24 hod, naopak se může zhoršit, neboť hrkáním převozem se přece nějaké chladivo může z oleje uvolnit a tím situaci s mazáním zlepšit. Tak tedy nevím, na co se má po převozu chladničky čekat, ani nevím, kdo na tuto hovadinu přišel a ostatní to po něm stále opakují a neví vlastně proč. Pozn.: spalovací motor, než dosáhne teplotu blízkou teplotě provozní, je ještě mnohokrát hůře mazán a nikdo to neřeší a všichni honí studené motory jak naduté kozy.

V provozu, až je chl. kompresor teplý, tak je v oleji jen nepatrné množství chladiva, v chladivu pak asi 3% oleje, takže to není tak, jak mi kdosi veřejně vysvětloval, že ve výparníku je 20% oleje atd, to by asi klimatizace auta vůbec nechladila, (pro značné zhoršení součinitele přestupu tepla), to jen na okraj.

Proč se nesmí chladnička převážet naležato: V bakuli je kompresor, který je pověšený na čtyřech pružinách, aby byl dokonale odhlučněn a volně, aby byl chlazen nasávaným chladivem. Ty pružiny nejsou zvlášť zabezpečeny proti vyvléknutí z kompresoru, neboť se má za to, že s chladničkou (kompresorovou) nebude nikdo provádět cviky z jógy. Vyvléknutí pružin hrozí již při položení na ležato a následné drkotání jízdou. Převážet je dovoleno s náklonem dozadu min. úhel 15 – 20°.

Jak stěhovat lednici
Jak stěhovat lednici

Author: Karel ZIKMUND

www.karel.zikmund.name

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>